Angèle de Jong
Onderwijskundige, ervaringsdeskundige
‘De leerling en de leraar vormen samen het onderwijs’
Ik ben onderwijskundige (UvA 1990), methodiek ontwikkelaar, trainer, adviseur en voorlichter. Momenteel richt ik mij op de herstelbevorderende Geestelijke Gezondheidszorg en ben werkzaam voor diverse projecten en organisaties als didactisch adviseur, workshopleider en trainer, ambassadeur, storyteller, adviseur communicatie en begeleider bij learning experiences.
‘Die dag heeft mijn leven veranderd en vanaf toen heb ik besloten mijn eigen GGZ achtergrond openbaar te maken. Delen doet helen.’
Eind november 2013 bezocht ik het slotsymposium van het project ‘Who Knows?’ Dit project ging over de inzet van ervaringsdeskundigheid in de GGZ (Geestelijke Gezondheid Zorg) en de beroepspraktijk en was een samenwerking tussen Arkin, GGZ inGeest, HvO-Querido, IGPB en de Hogeschool van Amsterdam. Doel van het project was inzicht te krijgen in de verschillende wijzen van inzet van ervaringsdeskundigheid in de beroepspraktijk en de beleving van GGZ cliënten hierbij.
Ik denk dat het van groot belang is om open te zijn over psychische gevoeligheden of aandoeningen en je eigen verhaal daarachter. Ik heb zelf ervaren hoe traumatiserend en kleinmakend de GGZ kan werken op de persoonsontwikkeling en daarmee uiteindelijk niet het doel dient dat de Geestelijke Gezondheidszorg voor ogen zou moeten hebben. Met mijn achtergrond, werkervaring en ervaringsdeskundigheid in de GGZ wil ik graag een bijdrage leveren aan hoopvolle innovaties in de GGZ, Herstel, De-stigmatisering, Empowerment, Sociale Inclusie en Loopbaanontwikkeling.
Ik werk o.a. voor Molemann Tielens Mental Health/De Brouwerij, GGZ+ – Stuurgroep RACT, Rokus Loopik – Learning Experiences, Stichting Wat Doe Jij?, Samen Sterk Zonder Stigma en Schizofrenie Bestaat Niet-initiatief van psychiater Jim van Os.
Ik heb ruim 25 jaar werkervaring in de media- en onderwijssector en ben o.a. werkzaam geweest voor Sesamstraat, Willem Wever, het Nederlands Filmmuseum (Eye) en Ivo Niehe Producties. Daarna heb ik lange tijd als voorlichter onderwijs en projectleider Loopbaanontwikkeling en Arbeidsmarkt gewerkt bij een projectorganisatie die zich inzet voor diversiteitsbeleid m/v in het onderwijs en op de arbeidsmarkt. Bij de Hogeschool van Amsterdam heb ik bij de lerarenopleidingen van Domein Opvoeding Onderwijs o.a. de vakken Algemene Beroepsvorming en Adolescentie Ontwikkelingspsychologie verzorgd.
Lesbevoegdheden
1e graads: Agogiek/Agologie, Pedagogiek en Algemene Didactiek
2e graads: Psychologie
Gecertificeerde opleidingen/cursussen WRAP; Wellness Recovery Action Plan-Kenniscentrum Phrenos Ervaringsdeskundigheid in de GGZ-Vriend GGZ De Creatiespiraal, beginnerscursus en train de trainer cursus- Marinus Knoope Intuïtieve Ontwikkeling-Beginners- en vervolgcursus- Resonance.
Thema’s die als rode draad door mijn werk lopen zijn: belevend leren, diversiteitsbeleid, differentiatie, beeldvorming, empowerment, sociale inclusie, ontwikkelingspsychologie, geestelijke gezondheidszorg, zingeving en spiritualiteit.
Persoonskenmerken
Open, communicatief, verbindend, hands-on mentaliteit, enthousiast en representatief.
Mijn diensten en producten
- Storytelling: ervaringsverhaal en herstel-ervaringen in de GGZ
- Workshops ‘Wat doe jij?’ – in samenwerking met Stichting Wat Doe Jij?
- Bijeenkomsten, lezingen en workshops voor (ACT-FACT en RACT ) teams binnen de GGZ,- samen met cliënten.
- Didactisch en inhoudelijk advies bij het opzetten van (les)programma’s, bijeenkomsten en evenementen
Foto van Angèle door Richard Pels.