Oplossinggericht werken in de Molen.
Door een instelling voor maatschappelijke dienstverlening in Amsterdam-Noord, werd mij gevraagd een training motiverende gespreksvoering/oplossingsgericht vragen uit te voeren als antwoord op de vraag hoe op een andere wijze te communiceren met cliënten die ernstige schuldproblemen hebben. Deze methode heeft als uitgangspunt om de regie en het probleemoplossend vermogen van cliënten te vergroten. Medewerkers ervaren ‘weerstand’ bij hun cliënten in hun hulpverleningstrajecten. Cliënten op hun beurt zeggen zich niet altijd begrepen te voelen door de schuldhulpverlener.
Ervaringen delen
De vervolgbijeenkomst van de training werd uitgevoerd op een prachtig plek in een molen aan het water. Een van de deelnemers aan de training woont daar. Deze bijeenkomst was bedoeld om terug te kijken op het afgelopen half jaar waar medewerkers bewust hebben gewerkt met deze methode. Doel was daarbij de ervaringen van de medewerkers te delen.
Leren en reflecteren
De bijeenkomst werd voorbereid samen met de medewerkers en een programma was samengesteld. Het gesprek ging die middag echter heel ergens anders over: terugkijkend op het afgelopen half jaar zeiden de medewerkers hun werk over het algemeen zwaar en lastig te vinden. Medewerkers spraken de behoefte gewoon eens stil te staan bij de dagelijks praktijk van het werk en te reflecteren op elkaars handelen en daarmee te leren van elkaar. Motiverende gespreksvoering hielp hen daarbij.
Bijzonder waardevol
De centrale vraag deze middag werd: hoe houden wij onszelf en elkaar gemotiveerd om het werk te kunnen volhouden. De bijeenkomst ging niet meer over het motiveren van cliënten, maar over de medewerkers zelf hetgeen als bijzonder waardevol werd ervaren. Soms is het belangrijk stil te staan om weer verder te kunnen. En hoe zou het zijn om in een volgende training samen met cliënten te reflecteren en te werken vanuit deze samenwerkingsrelatie?
Meer informatie over deze training?
Neem dan contact op met Sjaak Boon.
Sjaak Boon
06 22 087 986