Individueel coachingstraject voor een directeur SBO school
Beginsituatie
K. is aangesteld als directeur van een SBO-school. In overleg met haar bestuur heeft ze een coachingtraject afgesproken, dat haar zal ondersteunen bij de ingroei in haar functie. Uit het assessment blijken een aantal leervragen, gericht op zelfprofilering (professioneel) en zelfhandhaving (persoonlijk).
Uitvoering
Tijdens de intake met haar verdiepen we de leervragen naar twee pijlers in de coaching: zelfprofilering (professionele rol) en zelfreflectie (persoonlijk functioneren).
Deze twee pijlers zijn de basis: 1. Visieontwikkeling op onderwijs en versterking leiderschap, 2. Vergroten van haar organisatiesensitiviteit in relatie tot resultaatgerichtheid, 3. Balans vinden in haar ambities en de energie die het vraagt.’
Zij schrijft mij een brief met daarin in verfijning van haar leervragen. We spreken een traject van 8 sessies af. In overleg worden de 1e vier sessies voorzien van een thema, onder andere invoegen in de schoolcontext, eigen stijl als leider, teamsamenwerking: begrip en begrenzen. Halverwege evalueren we de voortgang en worden voor de overige sessies de thema’s meer persoonlijk ingekleurd.
Tools die ik hanteer
- Het contextspel
- Kennis: teamsamenwerking, situationeel leiderschap, Conflictmodel Thomas & Kilmann
- Rollenspel
- Bespreken en reflectie van video’s uit haar praktijk
- Logboek
Enkele voor haar belangrijke opbrengsten
- Ik voel met sterker en zelfverzekerd in het verwoorden en praktisch maken van de onderwijsvisie in de school
- Ik ben vaker bewust van mijn “gedrevenheid tot het bereiken van resultaten” en hoe ik mij tempo kan/moet aanpassen van die van de teamleden; veranderbereidheid kan ik niet afdwingen.
- Ik maak sneller en beter onderscheid tussen mijn verantwoordelijkheid(-gevoel) en welke concrete verantwoordelijkheid bij het team, het Bestuur of externe partners thuishoort